Alla inlägg under januari 2010

Av kleopatra - 24 januari 2010 16:27

Funderar allvarligt på att stänga den här bloggen och ev. börja blogga någon annanstans. Måste ju hitta på något bara.    Men vad och var???

Av kleopatra - 9 januari 2010 17:12

Plötsligt står tiden nästan stilla. Jag har all tid i världen att bara vara. Promenera i en vinterskrudad natur, sköta om fötterna, fila naglarna, läsa, lösa korsord. Men nu har ändå mörkret kommit och jag bara konstaterar att tiden har gått. Det är redan kväll.

Nu ska jag snart gå ner och förbereda middagen och temperera vinet.
Det blir lammfärsbiffar med morotstzatziki och klyftpotatis. Till detta dricker vi ett merlotvin.

Av kleopatra - 6 januari 2010 15:45

Nu är det tillräckligt kallt och tillräckligt med snö, tycker jag. Vi har varit ute och skottat snö i flera timmar. Först fick jag försöka att komma ut genom den dörr som var minst blockerad. Det var inte lätt, men det gick till slut. Stora drivor hade lagt sig i vägen. Man får ju erkänna att det är vackert. Senare tog vi en vända nedåt forsen där strömstaren höll på att dyka hela tiden. Den är så trevlig att se när den kommer upp ur det blöta och sitter och knixar så käckt.

Av kleopatra - 3 januari 2010 19:17

Trött men lycklig efter att ha blivit firad på min dag. Tack alla kära för presenter och blommor m m. Nu får vi börja titta på allvar efter en lämplig resa till sol och värme. Längtar! Är redan trött på den här kylan!

Av kleopatra - 2 januari 2010 17:30

I morgon kommer de som jag väntat på hela, långa helgen. Nämligen delar av min kära familj. Jag säger delar för det fattas ju några....

Men det ska ändå bli väldigt trevligt. Synd bara att det blir en ganska kort visit. I håller som bäst på att baka den traditionella födelsedagstårtan. Jag har bestämt att jag absolut inte vill ha någon tårta till frukostkaffet på sängen, vilket ju annars är brukligt i det här huset.

Av kleopatra - 1 januari 2010 14:37

En helt fantastisk nyårsafton med en middag som varade i tre timmar. Först åt vi en toast med Kalixlöjrom, avocado, schalottenlök och cremé fraiche. Därefter i brist på renfilé eller något annat vilt som vi inte kunde få tag i, en härlig oxfilé av högsta klass  med gorgonzolasås, en god sallad och klyftpotatis. Som dessert åt vi Gino.

Vid tolvslaget skålade vi i en Bollinger 2007. Gick ut på vår gata och kunde njuta av ett storslaget fyrverkeri. Vem som stod för detta har jag ingen aning om, men det måste ha kostat skjortan! Med glasen fortfarande i handen gick vi över till gamla vänner och önskade även dem ett gott nytt år.

Vaknade sedan ganska sent på nyårsdagen, kände mig ändå rätt fräsch och bänkade mig framför tv:en för att njuta av nyårskonserten från Wien. Till denna den obligatoriska rosa champagnen med små snittar därtill. Livet är ju till för att njutas,eller?

Ovido - Quiz & Flashcards