Alla inlägg under april 2009

Av kleopatra - 30 april 2009 20:30

Allting fungerade enligt schema. Nästan. Vaknade 04.45,fick en gammeldansk redan vid uppstigandet, plockade med den tidigare gjorda matsäcken,och gick ut i gryningen. På väg till vårt gömställe såg vi en grävling, en iller, två rådjur och hörde en massa fåglar. De jag kunde känna igen var taltrast, gulsparv och bofink. Plus en hel del annat som jag inte vet vad det är. När vi väl var framme och tog oss upp i ett s. k. jakttorn var det slut på föreställningen. ni kan själva se och förstå varför, kanske? Solen stod redan för högt. Det var väldigt ljust, med andra ord. Inte ett enda djur att beskåda,men en väldig  massa fågelläten att lyssna till. Så vi var rätt nöjda ändå.

Efter det åt vi vår medhavda och gick hem för att få lite mer sömn någon timme eller två.

Av kleopatra - 29 april 2009 20:18

Startade dagen tidigt och gick ut på golfbanan vid niotiden. Vad gjorde jag väl där? Jo, en birdie på femte hålet. Årets första! Sedan gick det halvdant.  Värmen kom mer och mer och när vi kom in 12.45 var det riktigt hett. Vilken tur att vi startade dagen relativt tidigt. Så var det alltså dags för premiärdoppet i sjön. Det var naturligtvis inte jag som badade utan det var I. Jag väntar tills det blir varmare även i vattnet, för det kan man inte säga att det är nu. Men I blir inte avskräckt för det. Är det typiskt norrlänningar, eller?

I morgon ska vi gå upp ännu tidigare för att titta och lyssna till fåglar och andra djur. Eftersom det är valborgsmässoafton får vi först en liten gammeldansk, precis som alla andra aftnar. Sedan packar vi en matsäck och ger oss ut i skogen vid femtiden eller strax därefter, gömmer oss i ett gömsle och bara väntar på att få se något. Kanske en liten birdie? =)

Av kleopatra - 26 april 2009 11:19

Nu har det gått så långt att jag inte vet om det är helgdag eller vardag. Jag hade från början bestämt att jag skulle skilja på dylika dagar. Men i dessa vårvarma dagar  när solen skiner och temperaturen stiger känns det angeläget att vädra garderoberna och se efter vad som kan användas och vad som ska ratas. Jag måste erkänna att jag har svårt att slita mig ifrån vissa plagg. Tror att jag ska använda dem, men upptäckt att de bara har hängt hela långa vintern, så nu blir det ajöss. Kanske????

Vi får se om det blir någon tid över för andra aktiviteter senare i dag.

Av kleopatra - 22 april 2009 20:16

Tänk att man kan bli så in i norden trött! Bara av att spela golf! Beror det på att jag spelade så dåligt eller att jag är så gammal eller att våren verkligen tar på krafterna? I vilket fall som helst har vi haft jättetrevligt med goda vännerna P och M. De spelade inte så bra heller,  kan jag tillägga. I vann med knapp marginal. Banan är egentligen i topptrim, men just idag var de flesta fairways toppdressade. Sanden gjorde det hela verkligen svårspelat och det var nog det som var den största bidragande orsaken till att det gick så dåligt.

Efter en god fiskgratin och ett gott vitt vin känns det nu mycket bättre.

Och nu lär värmen komma till våra breddgrader. Härligt!

Av kleopatra - 21 april 2009 21:47

En historia från en liten stad på västgötaslätten:

Tre icke så talföra bönder möttes en dag på torget.

Den förste som sa något sa följande: " Va seejer i ômmet, pôjka "?

Den andre sa: " Jaa, va sa en seeja "?

Den tredje sa: " Jaa, dä seejer ja mä ".


Nu har ja g i alla fall skrivit någonting. Få se nu om A kan fundera ut vad jag menar med detta ?

Av kleopatra - 20 april 2009 08:26

Nu sitter jag här och väntar på att en halv timme ska passera. Under den tiden får jag inte äta något, inte luta mig tillbaka i sängen heller. Jag har nämligen tagit min veckotablett, den som ska skydda mitt skelett under min långvariga kortisonbehandling. Oftast brukar jag sätta mig i en skön stol och läsa morgontidningen, men så satte jag mig här i stället.

Jag har också funderat på att ta en tidig morgonpromenad under denna procedur. Idag ska vi spela golf, är det tänkt och då får jag motion ändå, så jag avstår från promenaden.

Av kleopatra - 19 april 2009 20:44

När jag läste tidningen idag blev jag riktigt upprörd. Där kunde man läsa om hur gamla människor behandlas inom äldreomsorgen. Vanvård, övergrepp och dåligt bemötande. Det är inte ovanligt att gamla människor glöms bort, får varken medicin eller mat. Det händer också att de tvingas sitta i timmar på toaletten. Man kanske inte får duscha på en hel vecka. Det lär även förekomma förolämpningar, att man knuffar gamla eller tar hårdhänt i dem.

Jag hoppas att jag inte ska bli så beroende av andras hjälp att jag inte ska klara mig själv, men man vet ju aldrig...........Och då är det viktigt att man har observanta anhöriga.

Av kleopatra - 18 april 2009 14:57

Åhh, det är alldeles för varmt att sitta ute i solen när den gassar för fullt.

Därför gör jag en liten paus nu och skriver lite. Här händer dock inte så mycket märkvärdigt, som är av intresse för andra att läsa. Det blir ofta mera som små minnesanteckningar för mig själv.

Igår var I och jag ute och spelade golf tillsammans med min väninna K. Det gick ganska bra. Först hade jag ledningen, sedan på slutet gick K förbi mig och vann. Vi brukar  "fightas" och vi spelar likadant oftast och det är en ständig kamp om vem som ska vinna. Riktigt roligt!

Nu har jag faktiskt sett sädesärlan här. Närmare bestämt igår på golfbanan.

Jag såg den redan i slutet av januari också, (men det "gillas" nog inte av min dotter L), i Egypten. Så även i den här tävlingen blev jag brädad,eftersom L såg en tidigare i veckan.

Ovido - Quiz & Flashcards